HUBUNGAN ANTARA PENERAPAN MANAJEMEN KELAS DAN KETERAMPILAN MENGAJAR GURU DENGAN HASIL BELAJAR MURID DI SD INPRES LOKA KECAMATAN ULU ERE KABUPATEN BANTAENG

Jabal Rahmat, Rosleny Babo, Andi Jam’an

Abstract


This quantitative type of research aimed to answer the formulation of problems, namely: 1) the implementation of classroom management and its effect on students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Kecamatan Ulu Ere Kabupaten Bantaeng, 2) the correlation of  teachers’ teaching skills and the students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Subdistrict Ulu Ere Kabupaten Bantaeng, 3) the correlation of classroom management and teachers’ teaching skills towards the students’ learning at SD Inpres Loka Kecamatan Ulu Ere Kabupaten Bantaeng. This study was administered by distributing questionnaires and documentation format to a population of 122 students sampled with stratifield random sampling proportionate techniques set by 37 students. The data were processed and analyzed with statistical techniques, both descriptive statistics and inferential statistics. Through data analysis, the conclusion was obtained, that 1) the implementation of class management was moderately related for 0.504 with a significance of 0.334 to the students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Ulu Ere Kabupaten Bantaeng, 2) teachers’ teaching skills were well related for 0.851 with a significance of 0.334 to the students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Kecamatan Ulu Ere Kabupaten Bantaeng, 3) the implementation of classroom management and teachers’ teaching skills were highly related for 6,710 with a significance of 3,520 to the students’ learning outcomes at SD Inpres Loka Kecamatan Ulu Ere Kabupaten Bantaeng.

 


Keywords


Classroom Management, Teaching Skills, Learning Outcomes

References


Abimanyu, S. (2008). Pengajaran Mikro: Panduan untuk Dosen dan Mahamurid . Cet. I; Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Adisusilo, S. (2012). Pembelajaran Nilai Karakter: Konstruktivisme dan VCT sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Cet. I; Jakarta: Rajawali Pers.

Ali, N., dkk. (2013). Keterampilan Dasar Mengajar. Cet. IV; Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ardianto, A., & Yudha, I. (2017). Hubungan manajemen kelas dengan hasil belajar peseta didik di SDN Gugus Krisna Kecamatan Semarang Barat Kota Semarang. Universitas Negeri Semarang.

Arifin, Z. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Cet. I: Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Agama Republik Indonesia.

Arikunto, S. (2008). Manajemen Penelitian. Cet. XI; Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S., dan Yuliana, L. (2010). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Aditya Media.

Arsyad, N. (2016). Model Pembelajaran Menumbuh kembangkan Kemampuan Metakognitif. Cet. I; Makassar: Refleksi.

Asmara, H. U., & Husna. (2015). Profesi Kependidikan. Cet. I; Bandung: Alfabeta.

Daradjat, Z., dkk. (2006). Ilmu Pendidikan Islam. Cet. VI; Jakarta: PT Bumi Aksara.

Daradjat, Z., dkk. (2008). Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Cet. IV; Jakarta: Bumi Aksara.

Darmadi, H. (2010). Kemampuan Dasar Mengajar (Landasan dan Konsep Implementasi. Cet. II; Bandung: Alfabeta.

Djamarah, S. B. (2010). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif: Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis. Cet. III; Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S. B., dan Zain, A. (2013). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Jones, V., dan Jones, L. (2012). Comprehensive Classroom Management: Creating Communities of Support and Solving Problems. Merrill: Person Education, Inc.. Terj. Intan Irawati, Manajemen Kelas Komprehensif. Cet. I; Jakarta: Kencana.

Joyce, B., Weil, M., & Calhoun, E. (2011). Models of Teaching. USA: Person Education, Inc. 2009. Terj. Ahmad Fawaid dan Ateilla Mirza, Model-Model Pembelajaran. Cet. II; Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hamruni. (2012). Strategi Pembelajaran. Yohyakarta: Insan Madani.

Hidayatullah. (2011). Peningkatan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dengan Penerapan Pembelajaran Berbasis Aneka Sumber pada SMK Negeri 1 Kota Serang”, Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(2), 12-20.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2013). Lampiran IV Peraturan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 81A Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum: Pedoman Umum Pembelajaran. Jakarta: Kemendikbud RI.

Kunandar. (2008). Guru Profesional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2013). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Cet. VI; Jakarta: Sinar Grafika.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Cet, I; Jakarta: BP Panca Usaha. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Majid, A. (2012). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Cet. I; Bandung: PT Remaja RoSDakarya.

Makmun, A. S. (2007). Psikologi Kependidikan: Perangkat Sistem Pengajaran Modul. Cet. IX; Bandung: PT Remaja RoSDakarya.

Muhaimin, dkk. (2011). Manajemen Pendidikan: Aplikasinya dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah. Cet. III; Jakarta: Kencana.

Mustari, M. (2014). Manajemen Pendidikan. Cet. I; Jakarta: Rajawali Pers.

Nurhalisah. (2010). Peranan Guru dalam Pengelolaan Kelas”, Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 13(2), 12-20.

Rimang, S. S. (2011). Meraih Predikat Guru dan Dosen Paripurna. Cet. I; Bandung: Alfabeta.

Sagala, S. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Cet. VIII; Bandung: Alfabeta.

Samonding. (2015). Profesionalisme Guru dalam Meningkatkan Prestasi Murid pada Madrasah Tsanawiyah di Kecamatan Duampanua Kabupaten Pinrang”, Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 18(1), 40-48.

Sanjaya, W. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) (Cet. I; Jakarta: Kencana.

Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Cet. I; Jakarta: Kencana.

Santrock, J. W. (2004). Educational Psychology. Dallas: McGraw-Hill.

Saprin. (2014). Korelasi antara Penerapan Metodologi Pembelajaran dan Keterampilan Mengajar dengan Prestasi Akademik Mahamurid Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar”, Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 40-48.

Saud, U. S. (2011). Pengembangan Profesi Guru. Cet. II; Bandung: Alfabeta.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Statistik Pendidikan, Edisi Pertama. Cet. XXIII; Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Administrasi Dilengkapi dengan Metode R & D. Cet. XIX; Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kuantitatif, dan R & D. Cet. XIX; Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kuantitatif, dan R & D). Cet. XVIII; Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Statistik untuk Penelitian. Cet. XXIII; Bandung: Alfabeta.

Sukirman, D. (2012). Pembelajaran Micro Teaching. Cet. II; Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Departemen Agama RI.

Sukmadinata, N. S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Cet. VII; Bandung: PT Remaja RoSDakarya.

Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran: Teori & Aplikasi. Cet. I; Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Cet. XV; Bandung: PT Remaja RoSDakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8241

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jabal Rahmat, Rosleny Babo, Andi Jam’an

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id