AGAMI MEDIA FOR THEMATIC LEARNING AT GRADE III OF ELEMENTARY SCHOOL

Remanda Wahyu Intisari, Marinda Sari Sofiyana, Mar’atus Sholihah

Abstract


The problems obtained from the preliminary study indicated that there was no learning media for thematic learning for "Kenampakan Alam" material at grade III of elementary school. The direction of research to develop Agami media became learning support for grade III of elementary school, especially the theme of "Benda Disekitarku". This research and development applied the Borg and Gall models. This research was carried out in seven stages, namely potential and case, data accumulation, product design, design validation, design revision, exhibition product, and product revision. The type of data was feasibility and quality data of the media. The instrument was a validation questionnaire to calculate the feasibility of the media and students' response to criterion quality of media. The subjects in this study were 12 students at grade III of elementary school in Doko. The results of the validation by three experts, namely a media expert, a material expert, and a linguist expert, obtained an average of 95.2% with a feasible criterion. Then, the result of students' response got a score of 93.75% with a very feasible criterion and  was suitable for third grade elementary school students. The results from the validator’s assessment and student responses found that Agami media was feasible for thematic learning at grade III of elementary school. It is expected that the Agami media can be further developed by the next researchers until the 10 stage of Borg and Gall to achieve better educational goals and effectiveness in learning outcomes.

 

 

 

 


Keywords


agami media, thematic learning

References


Akbar, S. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran (H. Anwar (ed.); cetakan ke). PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Anggraini, N. A. R. I. (2019). Pengembangan Media Miniatur Alam Sekitar Pada Materi Menulis Puisi Siswa Kelas V SDN 2 Suralaga Tahun Ajaran 2015/2016. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 3(1).

Arikunto, S., & Safruddin, A. J. (2009). Evaluasi Program Pendidikan. In Bumi Aksara.

Ariyanti, H. A. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran MIBI (Miniatur Budaya Indonesia) Tema Indahnya Kebersamaan Kelas IV SD N Kepatihan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2).

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.

Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Referensi Jakarta.

Baharuddin, B. (2016). Penggunaan Alat Peraga dengan Pembelajaran Langsung dalam Meningkatkan Motivasi Mengajar Guru di SMPN 2 Kubu Kabupaten Rokan Hilir. Primary, 5(3), 700–712.

Danoebroto, S. W. (2015). Teori Belajar Konstruktivis Piaget dan Vygotsky. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 2(3), 191–198.

Hayati, H. (2013). Penggunaan Media Miniatur Binatang dan Tumbuhan untuk Meningkatkatkan Proses Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1–10.

Hendratni, R. W. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Bangun Datar Berbasis Miniatur Rumah Pada Mata Pelajaran Matematika SD. Prodi PGSD UPY.

Khairi, Z. (2012). Efektivitas Media Maket Sebagai Representasi Karya Perancangan Arsitektur di Era Digital. FT UI.

Komala, R., Suryanda, A., & Lismana, D. D. (2016). Pengembangan Paludarium sebagai Media Pembelajaran Biologi Pokok Bahasan Ekosistem di SMA. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 9(1), 10–14.

Kusumaningrum, D., & Widyawati, T. (2019). Penerapan Media Miniatur untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Kelas IV Tema 8 Sub Tema 1 SDN 2 Permanu Pakisaji Malang Tahun Ajaran 2018/2019. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 5(2), 133–144.

Meilina, F., Surahman, F., & Sari, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Miniatur Rumah Adat Pada Tema 7 Untuk Siswa Kelas IV SDN 002 Tebing Kabupaten Karimun. JURNAL MINDA, 2(1), 44–51.

Miarso, Y. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Prenoda Media.

Muklis, M. (2012). Pembelajaran Tematik. Fenomena, 4(1).

Nana, S., & Ahmad, R. (2015). Media Pengajaran. Sinar Baru Algensindo.

Pangaribuan, M. R. (2014). Baja Ringan Sebagai Pengganti Kayu Dalam Pembuatan Rangka Atap Bangunan Rumah Masyarakat. Sriwijaya University.

Ramlah, R. (2015). Penerapan Teori Perkembangan Mental Piaget Tahap Operasional Konkret Pada Hukum Kekekalan Materi. JUDIKA (JURNAL PENDIDIKAN UNSIKA), 3(2).

Ramli, I. (2017). Pengembangan Media Konvensional Miniatur Kenampakan Alam Subtema Keindahan Alam Negeriku untuk Siswa Kelas Empat (IV) Sekolah Dasar. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Shanata Dharma Yogyakarta.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan:(pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). Alfabeta.

Sumantri, M., & Permana, J. (2001). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Maulana, 101–102.

Wahyuni, H. T., Setyosari, P., & Kuswandi, D. (2017). Implementasi pembelajaran tematik kelas 1 SD. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(2), 129–136.

Widiyatmono, A. F. (2014). Efektivitas Pelaksanaan Praktikum Anatomi Hewan Di Laboratorium Biologi Ditinjau Dari Nilaipraktikum. Universitas Muhammadiyah Surakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i5.8234

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Marinda Sari Sofiyana

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id