IMPLEMENTASI WORKSHOP UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN GURU DALAM MEMANFAATKAN KOMPUTER PADA PROSES PEMBELAJARAN DI SMP NEGERI 1 KUBU KABUPATEN ROKAN HILIR

Karsono Karsono

Abstract


School action research (SAR) aims to improve the learning system at schools. The purpose of this research was to improve teachers ability to utilize computers in teaching through the implementation of workshops. Data in this research were collected through observations and reflections on the actions of teachers at SMP Negeri 1 Kubu in two cycles. The subjects in this study were 20 teachers at SMP Negeri 1 Kubu. The results showed that the implementation of workshops to improve the teachers’ ability to utilize computers in teaching increased with the percentage of 90% (an excellent category). Based on these results, it could be concluded that implementing workshops was effective to improve the teachers’ ability to utilize computers in teaching at SMP Negeri 1 Kubu Babussalam Rokan Hilir Regency.


Keywords


Computer Utilization, Workshop

References


Anas, S. (2004). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo.

Aqib, Z. (2017). Model-Model Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual Inovatif. Bandung: Yrama Widya.

Arsyad, A. (2007). Media dan sumber belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Ceha, R., dkk. (2016). Peningkatan kemampuan guru dalam pemanfaatan teknologi pada kegiatan pembelajaran. jurnal penelitian dan pengabdian masyarakat, 4(1), 131-138.

Darmawan, D. (2012). Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Denim, S. (2002). Inovasi pendidikan: dalam upaya meningkatkan profesionalisme tenaga pendidikan. Bandung: Pustaka setia.

Dajamarah, S. B. dan Zain, A. (2012). Strategi belajar mengajar. Jakarta: Rieneka Cipta.

Fathul, W. (2007). Teknologi informasi dan pendidikan. Yogyakarta: Ardana media.

Hamzah B. U. (2007). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif dan Efektif. Bandung. Bumi Aksaara

Hartono. (2004). Teknologi Informatika Komputer Dunia Pendidikan. Bandung. Alfabeta

Ismaniati Ch. (2001). Pengembangan program pembelajaran berbantuan komputer. Yogyakarta: FIP UNY.

Jusen. (2018). Peningkatan kemampuan guru mengugunakan media dan sumber belajar melalui workshop. Jurnal ilmiah educater, 4(2), 130-141.

Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kusumah, W. (2018). Dalam Seminar Nasional Pendidikan Tantangan Menghadapi Era Teknologi Dalam Pendidikan Masa Kini, Aula Gedung PGRI Jakarta. 28 April 2018.

Masnur, M. (2007). KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual Panduan Bagi Guru Kepala Sekolah dan Pengawas Sekolah. Jakarta. Bumi aksara

Rohman. (2019). Peran Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Studi Kasus Di Tk Muslimat Nu Maslakul Huda. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8 (1) , 173-177.

Rohmah. (2020). Evaluasi terhadap pembinaan kinerja guru,JolEM, 1(2), 1-13

Sardiman. (2005). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Rajawali.

Sadiman, A. S, dkk (1984). Media Pendidikan, pengertian, pengembangan dan pemanfaatan, Jakarta. Pustekom.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Surya. (2006). Kapita Selekta Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Sukamto. (2012) . E-learning dan aplikasinya pada lembaga pendidikan islam, Jurnal teknik elektro, 1 (2) .

Syaiful, B. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta. Rineka Cipta

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Adminstrasi. Bandung: Alfabeta.

Surahman, E. (2017). Workshop pemanfaatan media pembelajaran sebagai upaya peningkatan efektifitas pembelajaran serta profesionalitas pendidik di smp negeri 194 jakarta. Jurnal sarwahita, 13(2), 111-119.

Wardana. (2002). Peran Teknologi dalam Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Wardaya, C. U., & Sumartini, T. (2016). Media dan sumber belajar di TK. Bandung: PPPPK TK dan PLB.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i1.8228

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Karsono Karsono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id