OPTIMALISASI PEMBINAAN UNTUK MENINGKATKAN DISIPLIN GURU DALAM MENGAJAR DI SMP NEGERI 2 KUBU BABUSSALAM KABUPATEN ROKAN HILIR

Baharuddin Baharuddin

Abstract


This study aims to improve teacher discipline in teaching by optimizing the guidance of teachers at SMP Negeri 2 Babussalam. This research is a school action research (PTS) which aims to increase the role of teachers in the teaching and learning process. The subjects in this study consisted of 26 teachers of SMP Negeri 2 Kubu Babussalam. The results showed that the action of optimizing the guidance of teachers can improve discipline and teacher performance in teaching, it can be seen from the percentage of teacher discipline after reflection is obtained by 83%, an increase compared to the initial data of only 58%, the increase in teacher activity can also be seen from the observation analysis Teacher activities obtained by a percentage of 85%, there was an increase compared to the initial data of only 65%, because it can be concluded that the implementation of coaching can improve teacher discipline in teaching at SMP Negeri 2 Kubu Babussalam Rokan Hilir.

 


Keywords


Teacher discipline in Teaching, Coaching

References


Altar, H. (2014). Peningkatan Disiplin Kehadiran Mengajar Guru di Kelas Melalui Keteladanan Kepala Sekolah di SMP Negeri 5 Sengkang Kabupaten Wajo. Jurnal Letera Pendidikan, 17, (1), 92-109.

Aminah. (2012). Pembinaan kompetensi professional guru oleh kepala sekolah SMP Negeri 2 Kota Sigli, jurnal administrasi pendidikan, 1 (1), 1-13.

Azmi. (2019). Meningkatkan Disiplin Guru dalam Kehadiran ke Sekolah dan Mengajar di Kelas Melalui Penerapan “Reward and Punishment”. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (3), 550-559. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7117

Anas, S. (2004). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo

Anoraga, P. (2001). Psikologi Kerja. Jakarta: Rineka Cipta.

Ali, M. (2014). Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Arikunto, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta.

Baharun, H. (2017). Peningkatan kompetensi guru melalui system kepemimpinan kepala madrasah. Jurnal ilmu tarbiyah, 6 (1).

Hasibuan, M. (1997). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Gunung Agung.

Hasibuan. (2007). Manajemen sumber daya manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Haryati, L. (2016). Upaya Meningkatkan Disiplin Guru dalam Kehadiran Mengajar di Kelas Melalui Penerapan “Reward and Punishment”. Jurnal Media Didaktika, 2 (2), 191-200.

Iswanto, M. (2014). Pengaruh model pembinaan guru dalam meningkatkan kinerja guru SMK Negeri 4 Bojonegoro. jurnal manajemen dan administrasi public, 2(1), 88-102.

Jumriah, dkk. (2016). Disiplin Kerja Guru Dalam Melaksanakan Tugas Pembelajaran Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Barru. Jurnal Office, 2 (1), 155-162.

Kurniaman, O., & Noviana, E. (2017). Penerapan Kurikulum 2013 dalam Meningkatkan Keterampilan Sikap dan Pengetahuan. Prmary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6 (2), 389- 396. DOI:10.33578/jpfkp.v6i2.4520.

Mustika, P. (2017). Pengaruh pelaksanaan kebijakan pembinaan guru terhadap disiplin kerja dalam mewujudkan mutu pelayanan pendidikan. jurnal pendidikan universitas garut, 11(1), 50-57.

Rahman, A. (2014). Peningkatan Disiplin Kerja Guru di Sekolah Dasar Yayasan Mutiara Gambut. Jurnal Administrasi Pendidikan, 2 (1), 1-831.

Sastrohadiwiryo. (2005). Manajemen Tenaga Kerja Indonesia. Bandung: Rosdakarya.

Sinungan, M. (2003). Produktivitas: apa dan Bagaimana. Jakarta: Bumi Aksara.

Mangkunegara, A. P. (2000). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: Rosdakarya.

Marlina, L. (2016). Kajian system pembinaan profesional guru IPA. jurnal edufisika, 1 (2), 25-32.

Panggabean, M. (2004). Manajemen sumber daya manusia. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rohmah. (2020). Evaluasi terhadap pembinaan kinerja guru. JolEM, 1 (2), 1-13.

Hasibuan, M. (2007). Manajemen sumber daya manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Zanwir. (2009). Upaya Menciptakan Sekolah yang Aman, Nyaman dan Efektif dalam Pembelajaran. Padang: Balai Pendidikan dan Kepelatihan Keagamaan Padang.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i1.8227

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Baharuddin Baharuddin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id