KREATIVITAS GURU DALAM MENCIPTAKAN ALAT PERAGA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SD INPRES TOBU

Imanuel Yerobeam Faot

Abstract


Students tend to experience difficulties in learning mathematics, one of which is seen from the very low score of students' mathematics report cards. Meanwhile, success means to achieve learning objectives. In fact,there is a situation in which students still find it difficult to understand the material being taught. Mathematics is perceived as a boring, uninteresting, and difficult subject to understand, and learning is always teacher centered. This study aimed to determine the increase of students’ learning outcomes and the implementation of learning using teaching aids. This research was conducted at SD Inpres Tobu and the research subjects were 20 grade IV students. The data were collected through tests and observation sheets. Based on the results of the analysis, it could be concluded that there was an increase in students’ learning outcomes after utilizing teaching aids in Mathematics in the material of geometry and cubes at grade IV SD Inpres Tobu for the academic year 2019/2020.

 

 

 

 

 

Keywords


mathematics, teaching aids, learning outcomes

References


Adha, S., dkk. (2014). Penggunaan Garis Bilangan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat Di Kelas V Sd Inpres 3 Besusu. Elementary School of Education E-Journal. 2 (1): 18-22.

Annisah, S. (2017). Alat Peraga Pembelajaran Matematika. Tarbawiyah Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(01), 1-15.

Arsyad, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Dirman., dkk. (2014). Teori dan Prinsip-prinsip Pembelajaran Yang Mendidik. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, S.B, dkk. (2006). Strategi Meningkatkan Hasil Belajar Mengajar. Jakarta: Belajar Ipa Dengan. Bandung: Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT.Bumi Aksara.

Hidayah, I. (2018). Pembelajaran Matematika Berbantuan Alat Peraga Manipulatif Pada Jenjang Pendidikan Dasar dan Gerakan Literasi Sekolah. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, pp. 1-11.

Hikmah, N. (2016). Peningkatan hasil belajar matematika tentang penjumlahan dan pengurangan bilangan bulat melalui alat peraga mistar bilangan pada siswa kelas IV SDN 005 Samarinda Ulu. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 80-85.

Hudojo, H. (2000). Mengajar dan Belajar Matematika. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Jihad, A., dan Abdul, H. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressido.

Moleong, L J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Nana, S. (2002). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Putri, A. D. (2017). Peningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Alat Peraga Jam Sudut Pada Peserta Didik Kelas IV SDN 2 Sunur Sumatera Selatan (Doctoral Dissertation, IAIN Raden Intan Lampung).

Siregar, E & Hartini, N. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Galia Indonesia

Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2014). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru lgesindo.

Suhartati. (2012). Representasi Geometris dari Bentuk Aljabar. Jurnal Peluang, 1(1): 2302 - 5158.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sulaiman. (2015). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Berbasis Konsep Geometri Pada Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share. Jurnal eDuMath 1(2) : 106-113.

Suyono., & Hariyanto. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Syah, M. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Undang-undang No. 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Widdiharto, R. (2008). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika dan Alternatif Proses Remidinya. Yogyakarta: PPPPTK Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8223

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Imanuel Yerobeam Faot

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id