PERAN GURU DALAM PEMBELAJARAN DARING UNTUK MENUMBUHKAN MINAT BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR DI DESA KEDUNGSARI

Ratna Ro'ifah, Ika Ari Pratiwi, Erik Aditia Ismaya

Abstract


This research in Kedung Sari Village with 17 research subjects consisting of elementary school students and elementary school teachers in Keduingsari Village. This research was conducted from 5 October – 14 October 2020. The data in this study were obtained orally or in writing. Oral data is obtained based on the results of interviews conducted with sources. The results showed that the roles played by the teachers of Kedungsari Village in increasing student interest in learning were: a) As a teacher, demonstration act as an educator and teacher. b) As a learning manager. The teacher can manage the class well during the online learning process. c) As a mediator and facilitator. During this pandemic, the teacher tries to establish communication with all students and parents. Besides that, the teacher can also become a facilitator for students. d) as an evaluator. The teacher must be a role model for a student to increase student interest in learning and evaluate the learning outcomes achieved. 

 


Keywords


Role, Teacher, Online Learning, Interest in Learning

References


Abdullah, R. (2016). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4 (1), 35–49.

Aditya, P. T. (2020). Model Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Supervisi Akademik Berbasis WEB. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11 (1), Desember 2020.

Ahmadi, A., dan Supriyono, W. (2009). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Aqib, Z. (2009). Menjadi Guru Profesional Berstandar Nasional. Bandung: Yrama Widya.

Andi, A. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran. Jurnal Idaarah, 3 (2), 12-34.

Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka Cipta.

Denizulaiha. (2018). Peran Guru Sekolah Dasar Dalam Pembelajarandi Era Teknologi Digital. Prosiding Seminar Nasional 21 Universitas PGRI Palembang.

Devi, A. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Internet Terhadap Minat Belajar Siswa Muslim di SMP Kota Pekanbaru. Jurnal Al-Thariqah, 3 (2), 56-67

Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Jurnal Pendidikan Agama Islam. 3 (1).

Minarni. (2014). Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Akuntansi di Kelas XI IPS. Artikel Penelitian. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikanuniversitas Tanjungpura.

Muhibbin, S. (2003). Psikologi Belajar. Jakarta : PT Raja Grafindo.

Mulyasa. (2006). Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.

Nurhayati. (2020). Metode Pembelajaran Berdasrakan ng/E-Learning Yang Efektif. Skripsi . Urusan Ilmu Pendidikan Psikologi Dan Bimbingan Prodi Bimbingan Konseling Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, Indonesia.

Purnomo, A., & Wenda. (2014). Pengaruh Peran Guru Dalam Membimbing Siswa Pada Mata Pelajaran Praktikum Pemeliharaan Dan Perbaikan Sistem Refrigerasi Dengan Hasil Belajar Siswa. Journal of Mechanical Engineering Education, 1 (1), 15-27

Rahman, H., dkk. (2020). Analisis Keefektifan Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. ISSN 2721-7957.

Sanjaya, W. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.

Slameto. (2005). Belajar Dan Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sobron. (2019). Persepsi Siswa Dalam Studi Pengaruh Berdasrakan ng Learningterhadap Minat Belajar IPA. Jurnal. Pendidikan Islam dan Multikulturalisme. 1 (2), 74-83

Wahyono. (2020). Guru profesional di masa pandemi COVID-19: Review Implementasi, Tantangan, Dan Solusi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Profesi Guru. 1 (1), 45-63

Zein, M. (2016). Peran Guru Dalam Pengembangan Pembelajaran. Journal UIN-Alauddin, 5 (2), 274–285.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8125

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ratna Ro'ifah, Ika Ari Pratiwi, Erik Aditia Ismaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id