THE INFLUENCE OF VALUE CLARIFICATION TECHNIQUE (VCT) ON STUDENTS’ DISCIPLINE ON CIVIC LEARNING AT GRADE IV SD NEGERI KALIASIN III
Abstract
This research aimed to determine the influence of Value Clarification Technique (VCT) on the students’ discipline in learning civic at grade IV. The method of this research was Quasi Experiment conducted at grade IV. This research used two classes, namely the experimental class and the control class. Class IV A, as the experimental class, consisted of 30 students and Class IV B, as the control class, also consisted of 30 students. Based on the research conducted, it was revealed that there was a significant influence of implementation of of Value Clarification Technique (VCT) on the students’ discipline in civic subject. The results of the discipline questionnaire for VCT model obtained a score of 84.63. Whereas, the results of the discipline questionnaire for the lecture method was 65.23. Moreover, based on the results of t test in which 0.000 <0.05, it was concluded that there was an effect of Value Clarification Technique (VCT) method on the students’ discipline and the use of Value Clarification Technique (VCT) method was better than the lecture method.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Arikunto, Suharsimi. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumiaksara.Ed-2.
------------. S. 2013. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Djaali. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Hasan. 2002. Pokok-pokok Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia
Hosnan, M. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21: Kunci Sukes Implementasi Kurikulum 2013. Bogor: Ghalia Indonesia.
Indra, Satiana Gustin. 2012. Penerapan Metode Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) Permainan untuk Menigkat Hasil Belajar PKn pada Peserta didik Kelas II SD Negeri Kemandungan 3 Kota Tegal. E-journal Universitas Negeri Semarang.
Indrawati. 2011. Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, Dan Menyenngkan. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam.
J.R, Sutarjo Adisusilo. 2014 Pembelajaran Nilai-nilai Karakter Konstuktivisme dan VCT sebagai inovasi pendekatan pembelajaran afektif. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar (JIPSD) Vol 1 No 2 September 2012. FKIP PGSD Universitas Jember (UNEJ) : http://www.unej.ac.id
Khodijah, Nyayu. 2014. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers
Lubis, Yusnawan. 2015. Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Balitbang : Pusat Kurkulum dan Perbukuan, Kemendikbud
Margono. 2009. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Marimba, Ahmad D. 2006. Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Al Maarif
Nizar, Imam Ahmad Ibnu. 2009. Membentuk dan Meningkatkan Disiplin Anak Sejak Dini. Jogjakarta: DIVA Press.
Dwi Sarina Kadek., dkk. 2016. Pengaruh Metode Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) terhadap sikap sosial dan hasil belajar mata pelajaran PKn pada peserta didik Kelas IV SD. E-journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha.
Republik Indonesia. 2003. Undang-undang No. 20 tahun 2003 Tentang Pendidikan Nasional. Lembaran Negara RI Tahun 2003, No. 20. Jakarta : Sekretariat Negara.
_________________. 2016. Permendikbud No. 21tahun 2016 Tentang Standar Isi Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Lembaran Negara RI Tahun 2016, No. 21. Jakarta : Sekretariat Negara.
Riduwan. (2013). Belajar Mudah Penelitian. Bandung : ALFABETA
Rosanti, Amelya (Tanpa tahun). Penerapan Metode Paradigma Pedagogi Reflektif untuk meningkatkan Sikap Disiplin Belajar Peserta Didik Di Kelas IV Sekolah Dasar. repository.unja.ac.id
Ruseffendi, E.T. (2010). Dasar-Dasar Penelitian Pendidikan & Bidang Non-Eksakta Lainnya. Bandung: Tarsito.
Rusman. 2012. Metode-metode Pembelajaran: Mengembangkan Profesional Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Ruminiati. 2008. Pegembangan Pendidikan Kewarganegaraan SD: Deapartemen Pendidikan Nasional.
Sapriya, dkk.2007. Pengembangan Pendidikan IPS di SD. Bandung: UPI PRESS.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bndung : ALFABETA, cv.
Sunanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta : Kencana Prenada Media Grup.
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Sudjana, Nana dan Ibrahim. 2004. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar baru Algesindo.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2013. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sutikno, M. Sobry. 2014. Metode dan Metode-metode Pembelajaran. Lombok: Holistica
Tariredja, Tukiran, dkk. 2011. Metode-metode Pembelajaran Inovatif. Bandung: Alfabeta.
Trianto. 2007. Metode-metode Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstuktivis. Jakarta: Presentasi Pustaka Publisher.
Tu’u, Tulus. 2017. Peran Disiplin pada Prilaku dan Prestasi Peserta didik. Jakarta: Grasindo
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i3.8101
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Putri Awaliah, Damanhuri Damanhuri, Ikman Nurahman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
____________________________________________________________
Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id