PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL BERBASIS CONTEXTUAL LEARNING PADA MATERI SUMBER ENERGI DAN PERUBAHANNYA DI KELAS IV SD

Maulina Agustini, Lukman Nulhakim, Zerri Rahman Hakim

Abstract


This research aimed to develop a contextual  learning-based audio visual media and its validity. This research utilized Research and Development (R&D) method, referring to Borg and Gall’s development model which consisted of 6 stages: (1) problems’ analysis, (2) data collection, (3) product design, (4) validation, (5) product revisions, and (6) product trials test. The study conducted to four grade students at SD Negeri Salatuhur. Based on the validity examined by the experts, media expert, language expert, and material expert, the average score of the validity from the media expert was 92% with a very feasible category. Then, the average score of the validity from the material expert was 85,49% with a very feasible category. At last, the average score of the validity from the language expert was 94,16% with also in the very feasible category. Moreover, the results of students’ responses obtained a score of 97,49% with a very feasible category. Based on the research results, the final product of a contextual learning-based audio visual media on material of the energy source and its change was feasible to utilized for students’ learning activities at four grade of elementary school.


Keywords


Audio Visual, Contextual Learning, Energy Sources and Its Change

References


Akbra, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Rosdakarya.

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.

Arwudarachman, D., dkk. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Menggambar Bentuk Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3(3), 242.

Hayati, N., dkk. (2017). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Dengan Minat Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMAN 1 Bangkinang Kota. Jurnal Al-Hikmah. 2(14):161

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21: Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. Bogor: Ghalia Indonesia.

Kemendiknas. (2010). Pembelajaran Kontekstual. Jakarta: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidikan dan Tenaga Kependidika Kementrian Pendidikan Nasional.

Lilia dan Widodo. (2014). Implementasi pembelajaran kontekstual dengan strategi percobaan sederhana berbasis alam lingkungan siswa kelas X. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 8(2), 2.

Nafia I. A. (2016). Pengelolaan Pembelajaran Kontekstual Pendidikan Agama Islam. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 1(2), 43.

Purwanto, Y dan Rizki, S. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual Pada Materi Himpunan Berbantu Video Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro. 4(1):76.

Purwono, dkk. (2014). Penggunaan Audio Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran. 2(2):130.

Riduwan. (2008). Dasar-dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Sanjaya. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sulthon. (2016). Pembelajaran Ipa Yang Efektif Dan Menyenangkan Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah (MI). Elementary. 1(4), 39.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 109.

Trianto. (2012). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT. Bumi Aksara.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8069

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Maulina Agustini, Lukman Nulhakim, Zerri Rahman Hakim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id