HUBUNGAN ANTARA PELAKSANAAN TUTORING DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS V SD N 03 MARGOYOSO

Nor Laila Safitri, Henry Suryo Bintoro, Ratri Rahayu

Abstract


Tutoring institutions are a form of nonformal education which is expected to help students adapt to academic, social, and psychological demands. The objective of this study was to examine the implementation of tutoring attended by the fifth-grade students of SD N 03 Margoyoso. This research was a descriptive qualitative study. The data were collected by using observation sheets, interviews, questionnaires, and documentation. The results showed that the teachers’ material coaching and mastery were good during the implementation of tutoring, but most teachers were less creative and innovative in motivating the students. However, the implementation of tutoring had a good relationship with the students’ motivation. This can be seen from the students’ behaviour and responses in learning. The conclusion of this study was the relationship between the implementation of tutoring and the students’ learning motivation was good since students were persistent to learn, resilient when facing difficulties, have motivation and sharp attention in learning, excel in learning activities, and are independent when studying.


Keywords


implementation of tutoring

References


Amelia, A. N. (2017). Pengaruh Bimbingan Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Inpres Batangkaluku Kabupaten Gowa.

Aini, N., Afifah, N., & Purnama, A. A. (2016). Studi Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII pada Mata Pelajaran IPA Terpadu (Biologi) di MTS Al-Fata Desa Pasir Agung Kecamatan Bangun Purba Kabupaten Rokan Hulu Tahun Pembelajaran 2015/2016. Jurnal Mahasiswa Prodi Biologi UPP, 1–12.

Akbar, R., Afifah, N., & Lestari, R. (2017). Analisis Motivasi Belajar Siswa Kelas XI IPA Pada Mata Pelajaran Biologi di SMAN 1 Rambah Hilir. Jurnal Universitas Pasir Pengaraian, 3(1), 1–6.

Anggraini, I. S. (n.d.). Motivasi Belajar dan Faktor-Faktor yang Berpengaruh: Sebuah Kajian pada Interaksi Pembelajaran Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 1, 100–109.

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 10, 11–21.

Cahyono, A. D. (2016). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Bimbingan Belajar dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V di SDN Wiroborang 4 Kota Probolinggo Tahun Pelajaran 2014–2015. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(2), 148–167.

Inanna. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(1), 27–33. https://doi.org/10.26858/jekpend.v1i1.5057

Ismail. (2016). Issn e-issn : 2460-4917 : 2460-5794. Jurnal Edukasi, 2(1), 30–43.

Isnaeni, N. M. (2018). Layanan Bimbingan Belajar Disleksia pada Siswa kelas 1. 1–11.

Jolinanda, B. (2016). Motif Siswa MAN 2 Padang Memilih Les Private sebagai Sarana untuk Memperoleh Pembelajaran Tambahan.

Kartikasari, R. (2019). Hubungan Bimbingan Belajar di Luar Sekolah dengan Hasil Belajar Matematika Kelas V SD. Universitas Lampung, 1–13.

Legowo, L. L. (2017). Hubungan antara Layanan Bimbingan Belajar dengan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Sentolo Tahun Ajaran 2015/2016. 1–10.

Musthofa, M. U., Suswanto, Hary., & Nyoto, A. (2017). Kontribusi Kemandirian Belajar, Fasilitas Belajar, dan Prestasi Belajar Kompetensi Keahlian terhadap Kinerja PKL Siswa SMK Kompetensi Keahlian Multimedia di Kota Malang. Jurnal Pendidikan, 2(11), 1550–1560.

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., & Sayekti, L. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151–160. https://doi.org/10.21580/wjit.2019.1.2.4067

Nurlinggasari, D. (2017). Hubungan Bimbingan Belajar di Luar Sekolah dan Motivasi Belajar dengan Prestasi Belajar Biologi.

Nurmalis., Kurnita, T., & Fitri, A. (2017). Pelaksanaan Pembelajaran Seni Tari Di Kelas Vii Smp Negeri 1 Kuta Baro Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Program Studi Pendidikan Seni Drama, Tari, Dan Musik, II(1), 57–68.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Puluhulawa, M., Djibran, M. R., & Pautina, M. R. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dan Pengaruhnya terhadap Self-Esteem Siswa. 301–310.

Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh Minat Belajar Siswa dan Persepsi atas Upaya Guru dalam Memotivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP di Depok. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 206–216. https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1027.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Edisi Kedua. Jakarta: Rajawali Pers.

Sahade., & Rijal, A. (2018). Faktor – faktor yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Akuntansi Perusahaan Jasa di SMK Negeri 1 Bungoro Kabupaten Pangkep 1. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(1), 1–9.

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sardiman. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Satria, F. E. (2016). Hubungan Bimbingan Belajar dan Keaktifan Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas IV SD N Segugus Ahmad Yani Boja. 1–140.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750

Sisdiknas. (2011). Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Sinar Grafika.

Sularso, P., Kokotiasa, W., & Paramedica, D. A. (2015). Pengaruh Bimbingan Belajar di Luar Sekolah terhadap Minat untuk Berprestasi Siswa Kelas VIII MTS N Sidorejo Kabupaten Madiun Tahun Pelajaran 2014/2015. 248–257.

Sunardi, D. (2019). Pengaruh Media Bimbingan Belajar Online terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Masa Kini. Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Jakarta.

Supriatna, I., Yuliawati, N., & Firmansyah, W. (2017). Bimbingan Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Tutoring on Mathematics Learning Outcomes. Didaktika Tauhidi Jurnal PGSD, 4(1), 10–18.

Sutrisno. (2016). Berbagai Pendekatan dalam Pendidikan Nilai dan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 29–37. https://doi.org/10.24269/dpp.v4i1.56

Ula, A. M. (2018). Pelaksanaan Bimbingan Karir dalam Meningkatkan Tanggung Jawab Karyawan di PT Sejati Mandiri Multirajut.

Widiansyah, A. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. Jurnal Humaniora, 18(2), 229–234.

Wulandari, M., & Soedjarwo. (n.d.). Manajemen Pembelajaran pada Lembaga Bimbingan Belajar dalam Meningkatkan Kompetensi Peserta Didik (Studi pada LBB Klinik Belajar EDU Privat di Kota baru Driyorejo Gresik. 1–18.

Yustiani, G., Abdulhak, I., & Pramudia, J. R. (n.d.). Peran Tutor untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Mandiri. Jurnal UPI Education, 1–17.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v9i5.8018

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Nor Laila Safitri, Henry Suryo Bintoro, Ratri Rahayu

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id