META-ANALISIS PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Lahma Ainun Sajidah, Mohammad Taufiq, Muhammad Thamrin, Sri Hartatik

Abstract


This study aims to determine the effect of the Make a Match learning model on learning outcomes of elementary school students. The method used in this research is meta-analysis method. This study is to determine whether the Make a Match learning model can improve student learning outcomes. In the next stage, collect relevant articles to collect data. The data was obtained from online journal searches through Google Scholar, where 10 articles were obtained. The keywords used are "Make a Match learning model" and "learning outcomes". Data were obtained and re-analyzed using quantitative methods. Based on the results of the analysis, there is an effect of the Make a Match learning model on student learning outcomes with an average after being given treatment that is 46.946 with an average before being given treatment that is 35.963. So it can be concluded that there is an effect of the Make a Match learning model on the increase in student learning outcomes, namely 10.983.


Keywords


make a match, learning model, learning outcomes

References


Anggarawati, A., Kristiantari, R., Asri, A.S. (2014). Pengaruh Make a Match Berbantuan Media Kartu Gambar Terhadap Hasil Belajar IPS SD. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Volume 2 No.1 Tahun 2014.

Anggia, D,, Asnawi, & Juliati. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema 7 “Peristiwa Dalam Kehidupan” SD Negeri 7 Langsa. Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Samudra. Journal of Basic Education Studies Volume 1 Nomer 2.

Arbiyah, Yati & Gita Erlangga Kurniawan. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Mencari Pasangan (Make a Match) Terhadap Hasil Siswa Pembelajaran IPA Pokok Bahasan Benda dan Sifatnya Kelas V SD Negeri 1 Weru Kidul Kecamatan Weru Kabupaten Cirebon. Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains Universitas Nahdlatul Ulama Cirebon.

Berlin, S., & Imas, K. (2015). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Perfesionalitas Guru. Kata Pena.

Dayantari, N.P., Renda, N.T., & Antari, N.N.M. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Mencari Pasangan (Make a Match) Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, Indonesia.

Gading, K., Kharisma, K.D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPS Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education Universitas Pendidikan Ganesha Vol. 1 (2) pp. 153-160.

Kaharuddin, A. (2018). Keefektifan Model Make a Match Dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar Universitas Unaaha Vol. 11 No. 1 Desember 2018.

Masa, N., Murda N., Mahadewi. L.P.P. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Bealajar IPS Siswa Kelas SD. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol. 5 No. 2 Tahun 2017.

Nadliyah, A., Taufiq, M., Hidayat, M.H., & Kasiyun, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal PGSD Universitas Nahdlatul Ulama Surabaya Vol. 2 No. 1.

Nisa, H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Pada Mata Pelajaran IPA Di Min 1 Kec. Padang Hulu Kota Tebing Tinggi Tahun Ajaran 2018/2019. PGSD Universitas Islam Negeri, Medan.

Perdana, A.A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Make a Match Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Semolowaru I Surabaya. Jurnal PGSD Universitas Negeri Surabaya. Volume 06 Nomer 05 Tahun 2018, 640-649.

Saria, M.D., Sudana, D.N., & Gading, K. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Berbantuan Peta Pikiran Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Mimbar PGSD Vol:5 No:2 Tahun: 2017.

Saryono & Rithaudin, A. (2011). Meta Analisis Pengaruh Pembelajaran Pendekatan Taktik (TgfU) Terhadap Pengembangan Aspek Kognitif Siswa Dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia. Volume 8, Nomer 2, November 2011.

Suarjana, M., Kusmariyatni, G.M.N. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Make a Match Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, Indonesia.

Suatnaya, P.M., Suwatra, W., & Suarjana, W. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Make a Match Berbantuan Media Benda Asli Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV. Jurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Volume: 3 No: 1 Tahun 2015.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta. Prenamadia Group.

Widiantono, N., & Harjono, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Vol.7 No.3 September 2017: 199-213)

Yulianti, K., Agung, G., Wibawa, M.C. (2017). Pengaruh Make a Match Berbantuan Kartu Teka-Tekii Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV. Jurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Mimbar PGSD Vol:5 No:2 Tahun:2017.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v9i4.7995

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Lahma Ainun Sajidah, Mohammad Taufiq, Muhammad Thamrin, Sri Hartatik

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id