PENGARUH KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN TERHADAP HASIL BELAJAR SUBTEMA MANUSIA DAN LINGKUNGAN

Authors

  • Widiya Wahyu Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pakuan, Bogor, Indonesia Author
  • Yuli Mulyawati Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pakuan, Bogor, Indonesia Author
  • Stella Talitha Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pakuan, Bogor, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i5.9219

Keywords:

reading comprehension skills, students’ learning outcomes, human and environmental subthemes

Abstract

This article is based on quantitative research with a causal approach, which aims to identify the effect of reading comprehension skills on students’ learning outcomes in the human and environment subtheme at the fifth-grade students of SDN Batutulis Bogor. The techniques used were tests and questionnaires. The population was 84 students with a total sample of 46 students. The research was conducted in the odd semester of the 2022/2023 academic year. The results showed that the effect of reading comprehension skills on students’ learning outcomes of the human and environmental subthemes was shown by statistical analysis that produced a correlation coefficient rxy of 0.49. It shows that there was an effect between reading comprehension skills and students’ human and environmental subthemes. While the coefficient of determination (r2) was 24.01%. The rest of 75.99% was determined by other factors. The average students’ learning outcomes on the human and environmental subthemes at 24.01% were determined by reading comprehension skills through the regression equation = 11.15 + 0.52X, which means that every improvement in the unit value of reading comprehension skills will influence students’ learning outcome in the human and environmental subthemes at 0.52 units.

References

Aisha, A. A. N., Hendriani, A., & Heryanto, D. (2019). Penerapan strategi PQ4R dalam meningkatkan keterampilan membaca pemahaman siswa kelas V SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 329–339.

Aminah, S. (2021). Analisis metode Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) terhadap keterampilan membaca pemahaman peserta didik (Doctoral dissertation, FKIP Unpas).

Anwar, W. S. (2022). Pengaruh kemampuan membaca pemahaman terhadap kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 5(1), 76–81.

Arikunto, S. (2016). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asriyanti, F. D., & Janah, L. A. (2018). Analisis gaya belajar ditinjau dari hasil belajar siswa. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 3(2), 183–187.

Dalman. (2013). Keterampilan membaca. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Diliana, A., Saputra, H. H., & Setiawan, H. (2021). Hubungan antara kemampuan membaca pemahaman dengan kemampuan memahami soal cerita matematika siswa kelas V sekolah dasar. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 57–65.

Harianto, E. (2020). Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 1–8.

Herlina, K. (2020). Pengaruh kemampuan membaca pemahaman terhadap kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika kelas V di MIN 1 Mataram tahun pelajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, UIN Mataram).

Ismail, M. (2019). Pengaruh membaca pemahaman terhadap hasil belajar menulis deskriptif siswa kelas V SDN 1 Kota Barat Kota Gorontalo (Skripsi No. 151414043).

Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan media pembelajaran video terhadap hasil belajar siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64–72.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Misykat: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.

Permatasari, A. T. (2018). Pengembangan media Big Book pada pembelajaran Bahasa Indonesia keterampilan membaca pemahaman di kelas III SDN 2 Penambongan Kecamatan Purbalingga Kabupaten Purbalingga (Doctoral dissertation, IAIN).

Rohmah, H. (2020). Pengaruh penggunaan model pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) terhadap kemampuan membaca pemahaman siswa sekolah dasar (Doctoral dissertation, FKIP Unpas).

Siregar, R. (2018). Penggunaan media gambar untuk meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa sekolah dasar. Suara Guru, 3(4), 715–722.

Sugiyono. (2013). Statistika untuk penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Published

2022-10-25

Issue

Section

Original research

How to Cite

PENGARUH KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN TERHADAP HASIL BELAJAR SUBTEMA MANUSIA DAN LINGKUNGAN. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(5), 1586-1593. https://doi.org/10.33578/10.33578/jpfkip.v11i5.9219