PENGGUNAAN MODEL PAIRING UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI, AKTIVITAS, DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR PADA MATERI GEOMETRI
DOI:
https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8763Keywords:
motivation, activity, learning outcomes, geometry, pairing modelAbstract
This study aimed to determine the teachers' and students' learning activities, the students' motivation, and their learning outcomes through the PAIRING model in learning mathematics at elementary schools. The design of this study was classroom action research
carried out at SDN Amparaya 2 for two cycles in four meetings. The results showed that the teachers' activities increased in cycles one and two with a score of 23 to 30 with very good criteria. Then, the students' activities in cycle one and cycle two classically increased from
60% to 100%. The results of learning motivation in cycle one and cycle two increased from 77% to 93% with the criteria of high motivation. After that, the students' learning outcomes on the geometry material in cycle one and cycle two increased from 65% to 88% with the criteria for completion. The results of this study were expected to be used in learning to increase the learning activities, motivation, and learning outcomes in geometry material.
References
Akbar, P., Hamid, A., Bernard, M., Sugandi, A. I., & Siliwangi, I. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematik siswa kelas XI SMA Putra Juang dalam materi peluang. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144–153. https://doi.org/10.31004/CENDEKIA.V2I1.62
Aspar, M., Mujtaba, I., dkk. (2020). Efektivitas implementasi mendongeng terhadap literasi bagi anak usia sekolah dasar. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ. Tersedia dalam http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat
Didaktis, D., Matematis, P., Kesulitan Belajar, M., SMP, S., Luas, P., Sulistiawati, L., Suryadi, D., & Fatimah, D. S. (2015). Desain didaktis penalaran matematis untuk mengatasi kesulitan belajar siswa SMP pada luas dan volume limas. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 135–146. https://doi.org/10.15294/KREANO.V6I2.4833
Gulo, W. (2008). Strategi belajar-mengajar. Jakarta: PT Grasindo, Anggota Ikapi.
Huda, M. (2017). Model-model pengajaran dan pembelajaran: isu-isu metodis dan paradigmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Isjoni. (2013). Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.
Kurnia, T. (2019). Skor terbaru PISA: Indonesia merosot di bidang membaca, sains, dan matematika. Jakarta: Liputan6.com.
Lestari, I. (2018). Pengembangan bahan ajar matematika dengan memanfaatkan Geogebra untuk meningkatkan pemahaman konsep. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 26–36. https://doi.org/10.30656/GAUSS.V1I1.634
Matematika, J. P., & Umar, W. (2016). Strategi pemecahan masalah matematis versi George Polya dan penerapannya dalam pembelajaran matematika. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 59–70. https://journal.uhamka.ac.id/index.php/kalamatika/article/view/4549
Mustika, & Riastini. (2017). Pengaruh model Polya terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V SD. International Journal of Community Service Learning, 1(1), 31–38. http://dx.doi.org/10.23887/ijcsl.v1i1.11897
Novianingsih, H. (2016). Pendekatan pembelajaran aktif, kreatif, efektif, dan menyenangkan dalam pembelajaran matematika sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.17509/JPGSD.V1I1.9063
Nufus, H., Wira, C., & Kurniati, A. (2019). Pengaruh penerapan model Learning Cycle 7E terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau berdasarkan kemandirian belajar siswa SMPN 31 Pekanbaru. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 2(3), 199–210. https://doi.org/10.24014/JURING.V2I3.7730
Nurhalimah, N., Baisa, H., & Asmahasanah, S. (2020). Pengaruh kompetensi pedagogik guru terhadap motivasi belajar siswa di MI I’anatusshibyan. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 1(1), 29–41. https://doi.org/10.32832/JPG.V1I1.2865
Pakpahan, S. P., & Sapta, A. (2020). Pengaruh model Think Pair Share berbantuan Maple terhadap hasil belajar fungsi invers. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1). https://doi.org/10.24127/AJPM.V9I1.2666
Pelatun, S. N. (2014). Penerapan metode snowball throwing dalam peningkatan keterampilan berbicara pada siswa kelas III MI Pembangunan UIN Jakarta. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.
Polya, G. (1973). How to solve it: A new aspect of mathematical method. New Jersey, United States of America: Princeton University Press.
Prastitasari, H., Abdul, Q., & Cholis, S. (2018). Pengembangan bahan ajar berdasarkan pendekatan kontekstual pada materi bangun datar untuk siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(12), 1599–1605. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i12.12554
Pratama, S. R., Hobri, H., & Fatahillah, A. (2015). Penerapan pembelajaran pemecahan masalah model Polya untuk menyelesaikan soal-soal aplikatif pokok bahasan segi empat pada siswa kelas VII F SMP Negeri 9 Jember semester genap tahun ajaran 2013/2014. KadikmA, 6(2). https://doi.org/10.19184/KDMA.V6I2.1985
Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan penelitian tindakan kelas. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1), 49–60. https://doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V9I1.283
Putra, R. B. H. (2018). Meningkatkan aktivitas siswa dalam pembelajaran matematika SD kelas V menggunakan model CTL materi bangun ruang. Sidoarjo: Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Riastini, P. N., & Mustika, I. K. A. (2017). Pengaruh model Polya terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V SD. International Journal of Elementary Education, 1(3), 189–196. https://doi.org/10.23887/IJEE.V1I3.11887
Rostika, D., & Herni, J. (2017). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah siswa SD dalam pembelajaran matematika dengan model diskursus multy representation (DMR). Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 35–46. https://doi.org/10.17509/eh.v9i1.6176
Ruseniwatie. (2018). Meningkatkan motivasi dan kompetensi belajar pada mata pelajaran PPKn menggunakan metode investigasi kelompok. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(3), 231–242. http://dx.doi.org/10.30998/fjik.v5i3.2853
Sardiman, A. (2016). Interaksi dan dorongan belajar mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo.
Shoimin, A. (2016). 68 Model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Suhardi, Y. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TPS (Think Pair Share) untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran kimia tentang termokimia di kelas XI MIPA-2 SMA Negeri 7 Kota Bogor. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 3(1), 53. https://doi.org/10.32832/EDUCATE.V3I1.995
Sulistiawati. (2014). Analisis kesulitan belajar kemampuan penalaran matematis siswa SMP pada materi luas permukaan dan volume limas. Program Studi Pendidikan Matematika STKIP Surya. ISBN: 978–602–14432–2–4.
Sunardi, & Imam, S. (2016). Sumber belajar penunjang PLPG 2016 materi pedagogik. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.
Wahyuddin, W. (2016). Analisis kemampuan menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari kemampuan verbal. Beta: Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 148–160.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.