PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MID (MEANINGFUL INSTRUCTIONAL DESIGN)BERBANTUAN MEDIA GAMBAR TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS CERPENDAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN DARING MATAPELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V SD INPRES GALANGAN KAPAL 2

Authors

  • Chaeriani Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muhammadiyah Makassar, Kota Makassar, Indonesia Author
  • Andi Sukri Syamsuri Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muhammadiyah Makassar, Kota Makassar, Indonesia Author
  • Tharman A. Arief Magister Pendidikan Dasar, Universitas Muhammadiyah Makassar, Kota Makassar, Indonesia Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8541

Keywords:

MID model, picture media, short stories, learning motivation

Abstract

 This study aimed to determine the significant effect of the Picture Media-Assisted MID (Meaningful Instructional Design) Learning Model on students' Short Story Writing Ability and Learning Motivation in Bahasa Indonesia Online at grade V of SD Inpres Galangan Kapal 2, Makassar. The design of this study was a non-equivalent control group design. The data analysis techniques were descriptive analysis and inferential analysis
techniques through the independent sample T-test and the Manova test. The study results found that the average score of students' short story writing ability in the pre-test was 55.16, and the average score in the post-test after implementing the MID model was 82.20. Then, the Independent sample T-test results found that Tcount = 3.118 > Ttable = 2.021, and the sig. value was 0.003 < 0.05. Moreover, after using the MID model assisted by image media, the students' learning motivation results obtained a Tcount of 8.085 > Ttable of 2.021 with the sig. value of 0.000 < 0.05. Then, the results of the Manova test found that 0.000 <0.05, indicating that Ha was accepted and Ho was rejected. Thus, the picture media-assisted MID model significantly influenced the students' short story writing skills and motivation to learn Bahasa Indonesia online at grade V of SD Inpres Galangan Kapal 2, Makassar.

References

Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI. (2014). Tafsir Al-Qur’an Tematik. Jakarta: Pustaka Kamil.

Dayu, D. P. K. (2016). Keefektifan penggunaan model MID (Meaningful Instructional Design) terhadap keterampilan menulis cerita pada pembelajaran Bahasa Indonesia siswa kelas 5 sekolah dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 6(2), 200–209.

Depdiknas. (2006). Permendiknas No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.

Hidayah, N., & Hermansyah, F. (2016). Hubungan antara motivasi belajar dan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung tahun 2016/2017. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 1–21.

Kementerian Agama RI. (2012). Al-Qur'an dan Terjemahannya: Juz 29 Surah 68 ayat 1–4. Jakarta: Wali.

Mulyati, Y. (2008). Hakikat keterampilan berbahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.

Nasution, S. (2010). Proses belajar mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nelson, R. F. H. Z. (2019). Pengaruh model pembelajaran Meaningful Instructional Design dan Self Regulated terhadap kemampuan pemahaman konsep. Jurnal, 2(3), 211–218.

Shoimin, A. (2013). 68 model pembelajaran inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Subakti, H., Handayani, E. S., Gama, W., & Samarinda, M. (2020). Analisis keterampilan mengajar guru dalam pembelajaran Bahasa Indonesia daring pada siswa sekolah dasar. Jurnal, 202–210.

Sugiarti, Ln. L. P. Y., Putra, I. K. A., & Abadi, I. G. S. (2014). Pengaruh model pembelajaran TTW (think–talk–write) berbantuan media gambar berseri terhadap keterampilan menulis Bahasa Indonesia siswa kelas V SD Gugus 1 Kecamatan Kediri tahun ajaran 2013/2014. E-Journal MIMBAR PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 1–10.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syamsiah, N. (2016). Pengaruh penggunaan model pembelajaran Circuit Learning dan model pembelajaran MID (Meaningful Instructional Design) terhadap keterampilan menulis cerita ditinjau dari kreativitas belajar Bahasa Indonesia siswa kelas 5 SD Negeri se-Kecamatan Balerejo. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 8(1), 1–20.

Uno, H. B. (2012). Teori motivasi & pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Zaidan, dkk. (1991). Kamus Istilah Sastra. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Published

2022-02-25

Issue

Section

Original research

How to Cite

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MID (MEANINGFUL INSTRUCTIONAL DESIGN)BERBANTUAN MEDIA GAMBAR TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS CERPENDAN MOTIVASI BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN DARING MATAPELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS V SD INPRES GALANGAN KAPAL 2. (2022). Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 98-111. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i1.8541