Development of INSANG (Interaksi Sosial Anak Sekarang) Poster in Improving Social Skills

Qothrunnadaa Salsabila, Cucun Sunaengsih, Dadan Nugraha

Abstract


The decline in social interactions within the school environment has a significant impact on students' social skills. The purpose of this research is to enhance the importance of developing social skills among elementary school students in the digital era through a creative approach when creating a poster with the theme "INSANG," utilizing digital technology in the process. The Design and Development (D&D) method and the ADDIE research model are employed as guides in development, supported by a descriptive quantitative approach. The research sample was taken from 29 fifth-grade students of SDN Perumnas Suradita in Tangerang Regency, with the implementation of pretest and posttest instruments to measure changes in social skills. Data analysis results using the Paired Samples T-Test show a significant difference with a significance value (2-tailed) of 0.038 (p < 0.05), indicating that the development of the INSANG poster effectively enhances students' social skills with the assistance of digital technology. This research provides valuable insights into addressing the challenges of developing social skills amidst the digital era while emphasizing the crucial role of technology in creating innovative and creative learning media.

Keywords


Social Interaction, Social Skills, Learning Media, Poster

Full Text:

PDF

References


Agustiyani, M., Khosmas, F. Y., & Chalimi, I. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Poster pada Sub Materi Masa Kekuasaan VOC Kelas XI SMA Negeri Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembaelajaran Khatulistiwa, 9(7). doi:http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v9i7.41667

Amala, D. N., Setiawan, F., & Faradita, M. N. (2021). Analisis Pembelajaran Online terhadap Keterampilan Sosial Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pandemic COVID-19. Jurnal IKA : Ikatan Alumni PGSD UNARS, 9(1), 258-269.

Arizka, S. (2020). Asuhan Keperawatan Jiwa Pada Tn. I Dengan Isolasi Sosial Di Ruang Kuantan Rumah Sakit Jiwa Tampan Provinsi Riau. Diploma Thesis, Poltekkes Kemenkes Riau.

Astuti, E. (2022). Pemanfaatan Sosial Media Youtube sebagai Media Pembelajaran dalam Pengembangan Keterampilan Sosial Pendidikan IPS. doi:https://doi.org/10.20527/tmkm.vi.245

Budiarti, A. (2017). Pengembangan Media Pop-up Book pada Pembelajaran Subtema Keunikan Daerah Tempat Tinggalku Kelas IV Sekolah Dasar. S1 Thesis, Universitas Muhammadiyah Malang.

Christine, C., Karnawati, & C, D. N. (2021). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak Generasi Alfa Dalam Meningkan Keterampilan Sosial. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership , 2(2), 235-250. doi:https://doi.org/10.47530/edulead.v2i2.77

Diyatulloh, S. R., & Santosa, A. B. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Poster pada Mata Pelajaran Sensor dan Aktuator Kelas XI Tei SMK Negeri 1 Lambang Bangkalan. Jurnal Pendidikan Teknik elektro, 7(2), 166-172. doi:https://doi.org/10.26740/jpte.v7n2.p%25p

Ertinez, C. M. (2022). Pengembangan Media Poster Digital Menggunakan Aplikasi Canva Sebagai Suplemen Pembelajaran Pada Materi Tata Surya Kelas VII Di SMP/MTs. S1 Thesis, UIN KH Achmad Siddiq Jember.

Ghimby, A. D., & Fajarini, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Mata Pelajaran IPS di SMP Negeri 2 Gending Probolinggo. SOLIDARITY: Journal of Social Students, 2(1), 27-37.

Handayati, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book dengan Memanfaatkan FItur Rumah Belajar pada Mata Pelajaran IPA. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 1(4), 369-384. doi:https://doi.org/10.47387/jira.v1i4.61

Hazhari, A., & Sumiyati, U. (2021). Penggunaan Panggung Boneka Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Anak Usia Dini. TULIP (Tulisan Ilmiah Pendidikan), 10(1), 1-5.

Indriyani, L. (2018). Pengembangan Media Poster sebagai Bahan Ajar dalam Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. S1 Thesis, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Irmawan, W. (2019). Pengaruh Sport Education Model terhadap Keterampilan Sosial dalam Permainan Bola Voli. S1 Thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.

Komar, A., & Winarsih, N. (2020). Problematika Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Tingkat Sekolah Dasar: Studi Kasus SDN Kebonsari Kulon 3 Kota Probolinggo Tahun Ajaran 2020-2021. Al-Fikru: Jurnal Pendidikan dan Sains, 1(2), 237-248. doi:https://doi.org/10.55210/al-fikru.v1i2.517

Magdalena, I., Shodikoh, A. F., & Pebrianti, A. R. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. Edisi: Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 312-325. Retrieved from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi/article/view/1373

Maulia, H. H., & Wulandari, T. S. (2018). Uji Validasi Pegembangan LKS (Lembar Kerja Siswa) Biologi SMA Berbasis Problem Based Learning pada Materi Perubahan Lingkungan untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 354-360. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/32476

Mulyadi , A., Ramdhany, M. A., & Tilawati, D. S. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Akuntansi. JPAK: Jurnal Pendidikan Akuntasi dan Keangan, 4(1), 43-49.

Muttabiah, A., Suryani, E., & Hawa, A. M. (2021). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Peserta Didik. JANACITTA : Journal of Primary and Children’s Education, 4(2), 56-63.

Pratama, Y. R. (n.d.). Efektivitas Aplikasi Siprakastempra terhadap Pelayanan PKL di SMK Muhammadiyah Prambanan Sleman. S1 Thesis, Universitas Negeri Yogyakarta.

Rawung, R. K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Daring Era 4.0 Di Masa Pandemic Covid-19. JIMP (Jurnal Inovasi dan Manajemen Pendidikan), 1(1), 67-79. doi:10.12928/jimp.v1i1.4200

Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). ADDIE sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (MIE) Mata Kuliah Kurikulum dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 15(2), 277-286. doi:https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14892

Tim GTK DIKDAS. (2021). Modul Belajar Mandiri. In Bidang Studi Ilmu Pengetahuan Sosial - Sosiologi (pp. 41-74). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v12i6.10565

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Qothrunnadaa Salsabila, Cucun Sunaengsih, Dadan Nugraha

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id