DAMPAK POLA ASUH ORANG TUA DALAM PEMAKNAAN SIKAP SOPAN SANTUN ANAK USIA SEKOLAH DASAR

Elma Elfiana Nurus, Sekar Dwi Ardianti, Imaniar Purbasari

Abstract


The purpose of this study was to determine and describe the impact of parenting on signifying polite attitudes for elementary school-aged children. This research utilized descriptive qualitative research. The subjects of this study were four children and four parents. This study was carried out in Desa Sumbersari, Kecamatan Kayen Kabupaten Pati. Data collection techniques and instruments used in this study were observation, interviews and documentation. The data were analyzed through qualitative data analysis with reference to the concept of Miles and Huberman. The results of this study indicated that there was an impact on each parent’s parenting style.Different parenting patterns resulted in different parenting effects. Children with authoritarian parenting showed a lack of manners in actions and language. Children with permissive parenting demonstrated a lack of politeness in language, but possessed a good manners of action. Lastly, children with democratic parenting showed language politeness and good actions.

 

 


Keywords


pareting patterns, politeness

References


Ardianti, S. D., Khamdun., & Rositania, L.W. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Pembentukan Disiplin Belajar Anak Selama Pembelajaran Daring Di Desa Trangkil Rw 02. Jurnal Edukasi Tematik. 2 (1), 30-42.

Aslam. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua di Era Digital. Jurnal Studia Isnania, 7(1), 20-34

Cahyaningsih, N. (2017). Skripsi. Pendidikan Akhlak : Pembinaan Sikap Sopan Siswa Terhadap Guru Di Mts Negeri I Rakit Kecamatan Rakit Kabupaten Banjarnegara.

Chazawi, A. (2017). Tindak Pidana Kesopanan. Jakarta: Rajawali Pos.

Faizah, R. N., Fajrie, N., & Rahayu, R. (2021). Sikap Sopan Santun Anak Dilihat Dari Pola Asuh Orang Tua Tunggal. Jurnal Prasasti Ilmu. 1(1), 13-18.

Faridah, F., & Halida. (2016). Peningkatan Perilaku Sopan Santun Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Taman Kanak-Kanak PGRI Ketapang. Jurnal Universitas Tanjung Pura 1 (1), 1-12.

Fitriyani, L. (2015). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosi Anak. Jurnal Lentera. 18 (1), 93-110.

Hasanah, U. (2016). Pola Asuh Orang Tua Dalam embentuk Karakter Anak. Jurnal Elementary, 2(2), 72-82.

Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, cetakan ke-36, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Ormrod, J. E. (2010). Psikologi Pendidikan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Erlangga, 2010. ed. 9.

Purbasari, I., Handayani, R., & Setiawan, D. (2020). Tipe Pola Asuh Dalam Pendidikan Keluarga. Jurnal Refleksi Edukatika., 11 (1), 16-23.

Rakhmawati, I. (2015). Peran Keluarga Dalam Pengasuhan Anak. Jurnal Bimbingan Konseling Islam: KONSELING RELIGI, 1(6), 1-18.

Rizal, M., & Fatchur. (2016). Skripsi. Pola Asuh Keluarga Dalam Membimbing Perilaku Sosial Anak (Studi Kaslilisus Pada Keluarga Tenaga Kerja Indonesia di Desa Tamangede Kecamatan Gemuh Kabupaten Kendal).

Risthantri, P., & Sudrajat, A. (2015). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua dan Ketaatan Beribadah Dengan Perilaku Sopan Santun Peserta Didik. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2 (2), 191-202.

Sagala., & Dian, M. (2017). Peningkatan Perilaku Sopan Santun Melalui Metode Bercerita Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK LKIA II Pontianak Selatan. Jurnal Universitas Tanjung Pura 1 (1), 1-7.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukiman. (2010). Seri Pengasuhan Positif. Jakarta : Kemendikbud.

Tridhonanto, A., & Beranda, A. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: PT Elex Media Kompurindo.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v10i4.8491

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Elma Elfiana Nurus, Sekar Dwi Ardianti, Imaniar Purbasari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id