PENGGUNAAN MODEL DISKURSUS MULTY REPRECENTACY BERBANTUAN MEDIA KELUBANG TARIF UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH

Delfira Anggraeni Ciptaning Tiyas, Henry Suryo Bintoro, Jayanti Putri Purwaningrum

Abstract


The purpose of this study was to determine the difference in the improvement of the mathematical problem-solving ability between students who utilized Discourse Multy Representation model with Kelubang Tarif media and students who applied the expository model. This study was a quasi-experimental study conducted at one of the elementary schools in Kudus. The population of the study were all four grade students in an elementary school in Kabupaten Kudus. The samples were two classes which were selected by using a purposive sampling technique. This study utilized a nonequivalent pretest-posttest control group design. The instrument of this study was a test in order to know the students' mathematical problem-solving abilities through descriptive quantitative analysis techniques. The data were tested by using N-Gain test. The results of this study showed that there was a difference in the improvement of the mathematical problem-solving ability between students who learned by implementing Discourse Multy Representation model with Kelubang Tarif media and students who accepted the expository model. Therefore, Discourse Multy Representation with Kelubang Tarif media could be utilized as the alternative of mathematic learning in order to improve students’ problem-solving ability

Keywords


mathematical problem solving ability, discourse multy representation model, kelubang tarif media

References


Astiningsih, N.L., Murda, I.N., dan Suarjana, I.M. (2014). Pengaruh Model CORE Berbantuan Media Manipulatif Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. 2, (1), 1-10.

Bintoro, H.S. (2015). Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Menggunakan Metode Jarimatika Pada Materi Perkalian. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Surakarta: Universitas Muhamaddiyah Surakarta.

Budarsini, K.P., Suarsana, I.M., dan Suparta. I.N. (2018). Model Diskursus Multi Representasi Dan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Menegah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika. 13, (2), 110-118.

Depdiknas. 2003. Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003, tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Emadwiastini, I.A., Wiarta, I.W., dan Kristiantari, M.G.R. (2014). Model Pembelajaran Bcct Berbantuan Media Manipulatif Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, 2 (1)

Hidayah, I. (2018). Pembelajaran Matematika Berbantuan Alat Peraga Manipulatif Pada Jenjang Pendidikan Dasar dan Gerakan Literasi Sekolah. PRISMA 1.

Indarwati, D., Wahyudi, dan Ratu, N. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Penerapan Problem Based Learninguntuk Siswa Kelas V SD. Satya Widya. 30, (1), 17-27.

Kurniadi, G dan Purwaningrum, J. P. (2018). Kesalahan Siswa Pada Kategori Kemampuan Awal Matematis Rendah Dalam Penyelesaian Tes Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. JPPM. 2, (2), 55-66.

Lestari, K.E. dan Yudhanegara, M.R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Murniasih, T.R. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Lingkaran Dengan Menggunakn Media Manipulatif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. 6, (2), 91-98.

Purwaningrum, J. P. dan Mahardayani, I. H. (2017). Pelatihan Pembuatan dan Penggunaan Alat Peraga Materi Volume Prisma Tegak Segitiga. Lembaga Penelitian dan Pengambdian Terhadap Masyarakat. Universitas PGRI Semarang.

Purwasih, R dan Bernad, M. (2018). Pembelajaran Diskursus Multi Representasi Terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi dan Disposisi Matematis Mahasiswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 5, (1), 43-52.

Purwasih, R. (2013). Pengaruh penggunaan model pembelajaran DMR (diskursus multi representasi) terhadap peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa.Skripsi Jurusan Pendidikan Matemtika pada FPMIPA, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung

Rostika, D dan Junita, H. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Model Diskursus Multy Representation (DMR). Jurnal Pendidikan Dasar. 9, (1), 35-46.

Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono. (2014). Metodologi Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suji. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Segitiga. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia. 2 (2): 1-9

Sumartini, T.S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 8, (3): 11-21.

Sundayana, R. (2016). Media dan Alat Peraga dalm Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Susanto, H.A. (2011). Pemahaman Pemecahan Masalah Pembuktian Sebagai Sarana Berpikir Kreatif. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan, dan Penerapan MIPA. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Tristiyanti, T dan Afriansyah, E.A. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Diskursus Multi Representasi Dan Reciprocal Learning (Studi Penelitian di MTs. Mathlaul Ulum Garut). Jurnal Silogisme. 1, (2), 4-14.

Wena, M. (2011). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer Suatu Tujuan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Zulfah, U., Utaminingsih, S., dan Bintoro, H.S (2018). Penerapan Model Inquiry Berbantuan Media Manipulatif Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematika Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika.1 (1), 42-50.

Zusnani, I. (2013). Pendidikan Kepribadian Siswa SD-SMA. Tugu Publisher. Jakarta Selatan




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpfkip.v9i5.8000

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Delfira Anggraeni Ciptaning Tiyas, Henry Suryo Bintoro, Jayanti Putri Purwaningrum

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


____________________________________________________________

Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : primary@ejournal.unri.ac.id